سایت در حال بروزرسانی میباشد

021-91013219

پشتیبانی سراسری

0
0
سبدخرید شما خالیست!
برای مشاهده محصولات بیشتر می توانید به صفحات زیر مراجعه کنید:
برو به پیشخوان > نمایش > فهرست ها و یک فهرست برای وبلاگ ایجاد نمایید

دوربین مداربسته تحت شبکه یا دوربین مدار بسته آنالوگ

دوربین مداربسته تحت شبکه یا   مدار بسته آنالوگ

دوربین های مدار بسته آنالوگ

این دوربین نوعی تجهیز الکترونیکی محسوب میشود که برای دریافت تصاویر و تبدیل آنها به سیگنال‌های الکترونیکی مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند در دوربین های مداربسته به وسیله حسگر الکترونیکی دوربین یا image sensor انجام می شود. از انواع این حسگر ها می توان به CCD و CMOS اشاره کرد.

در دوربین های مداربسته آنالوگ، خروجی ابتدا به وسیله حسگر دریافت شده، و سپس به یک تقویت کننده میرود و در نهایت به طور مستقیم به خروجی فرستاده می شود.

به همین علت این دوربین ها بسیار ساده و کم هزینه هستند. دوربین های آنالوگ نسل قدیمی تر از دوربین های مداربسته را تشکیل می دهند که در مرور زمان از رده خارج خواهند شد.

در مقایسه با دوربین های دیجیتال تفاوت های زیادی دارند، که یکی از آن ها محدود بودن کیفیت تصویر دوربین های آنالوگ است.

دوربین های مدار بسته تحت شبکه

دوربین های تحت شبکه یکی از انواع دوربین های مداربسته است، که برخلاف دوربین های اچ دی که انتقال اطلاعات را به وسیله کابل انجام میدهند،

اطلاعات را از طریق پروتکل شبکه منتقل می‌کنند. این دوربین ها به نوعی یک کامپیوتر کوچک محسوب می‌شوند که توانایی پردازش تصاویر را در خود دوربین دارند.

بعد از دوربین های آنالوگ، دوربین های مداربسته تحت شبکه که تنوع بیشتری هم دارند به عنوان سیستم های امنیتی حفاظتی استفاده می شوند. این دوربین ها در رمزگذاری، وضوح و کیفیت های بالای تصاویرو چندین موارد دیگر، توانسته‌اند به راحتی جای دوربین های آنالوگ را بگیرند.

دوربین های مداربسته تحت شبکه، به وسیله اینترنت و شبکه های اختصاصی فعالیت میکنند، به این صورت که تصاویر را به صورت امواج دیجیتالی دریافت و از طریق یک‌ IP مجزا، ضبط و ذخیره می کند.

 

تفاوت های دوربین مداربسته آنالوگ و تحت شبکه

از نظر:

  • ۱- انعطاف پذیری : دوربین های تحت شبکه نسبت به دوربین های آنالوگ از امکانات زیادی برخوردار هستند. برای مثال انتقال اطلاعات در این نوع دوربین از طریق کابل شبکه ، فیبر نوری و یا بدون سیم به وسیله امواج WiFi انجام می شود. این قابلیت باعث انعطاف پذیری بالا در نصب دوربین و اجرای آن خواهد بود. خصوصا دوربین های IP بی سیم بدون کابل کشی به آسانی نصب و قابلیت جابجایی دارند، اما در دوربین های آنالوگ، انتقال داده توسط کابل انجام می شود که سبب انعطاف پذیری پایین در نصب و اجرای محصول خواهد بود.
  • ۲- هزینه و قیمت : همانطور که توضیح دادیم، دوربین های آنالوگ به علت قدیمی بودن نسبت به دوربین های تحت شبکه، از قیمت پایین تری برخوردار هستند. انتقال داده در هر دو نوع دوربین آنالوگ و تحت شبکه، از طریق کابل می باشد، اما در نوع IP، ( تحت شبکه) علت استفاده از سوئیچ، کابل کم تری جهت نصب استفاده می شود. همچنین خود سوئیچ ها هم از قیمت بالایی برخوردار هستند.
  • ۳- روش ارسال کردن داده و اطلاعات : این دوربین ها در نحوه ارسال سیگنال های ویدیویی هم با یکدیگر تفاوت دارند. دوربین های آنالوگ تصاویر را به صورت آنالوگ تولید و از طریق سیگنال های آنالوگ ارسال می کند. اما دوربین های تحت شبکه تصاویر را به صورت دیجیتال می سازد و به وسیله سیگنال های دیجیتالی هم منتقل میکند.
  • ۴- کابل کشی : هر دو نوع دوربین نیاز به دو کابل کشی دارند، یکی برای انتقال اطلاعات و دیگری کابل برق. اگر در دوربین های دیجیتال از سوئیچ POE یا NVR استفاده شود، میتوان از همان کابل شبکه برای عبور برق نیز استفاده کرد و نیازی به کابل کشی جداگانه ندارد.
  • ۵- امکانات نرم افزاری : دوربین مداربسته دیجیتال قابلیت نصب نرم افزار های بسیار پرکاربرد را دارد، در صورتی که در دوربین های آنالوگ این قابلیت وجود ندارد. از طرفی میتوان سیستم تنظیم هشدار و ارسال ایمیل، انتقال دوربین و سیستم شمارش افراد را از دیگر امکانات دوربین های تحت شبکه IP دانست.
  • ۶- دستگاه ضبط تصاویر : دوربین آنالوگ با روش سنتی و قدیمی تصاویر را ضبط و ذخیره می سازد،  اما در دوربین های تحت شبکه، سیگنال ویدیویی به وسیله یک Encoder به شبکه ارسال میشوند. در دوربین های تحت شبکه تصاویر توسط دوربین دیجیتال ضبط و به صورت اتوماتیک به وسیله خود دوربین قبل از ارسال پردازش میشود.
  • ۷- تجهیزات جانبی : اغلب دوربین های مداربسته آنالوگ برای داشتن امکانات جانبی نیاز به تجهیزات جداگانه و سخت افزار های مجزا دارند، اما دوربین های تحت شبکه خود این امکانات را در اختیار کاربر قرار می دهد.
  • ۸- کیفیت تصاویر : کیفیت تصاویر در دوربین تحت شبکه به وضوح ۶ تا ۲۰ برابر بهتر از دوربین های آنالوگ است. تصاویر دوربین های مداربسته آنالوگ به دلیل کیفیت پایین، قابلیت بزرگنمایی نخواهد داشت، اما تصاویر دوربین تحت شبکه به علت داشتن ساختار دیجیتال رزولوشنی تا ۲۴ مگا پیکسل را دارد. دوربین های تحت شبکه به علت دیجیتال بودن، نویز ندارند، اما دوربین های آنالوگ زمانی که کابل مربوطه مشکل دار شود، تصاویر را با نویز دریافت می کنند. دوربین های آنالوگ در فاصله های زیاد به خوبی فعالیت نمی کنند در نتیجه شناسایی چهره افراد و پلاک خودروها بسیار سخت است. در صورتی که در دوربین های IP ، فاصله تاثیر زیادی در کیفیت تصاویر نخواهد داشت.
  • ۹- نوع انتقال اطلاعات : دوربین تحت شبکه قابلیت انتقال برق بر روی کابل شبکه یا همان POE را دارد. POE این امکان را به ما میدهد که از برق و ارسال سیگنال به صورت همزمان از کابل یکسان برای دوربین استفاده کنیم. در نتیجه نیاز به منبع تغذیه مجزا و کابل اضافه برای برق نیست. انتقال داده در دوربین تحت شبکه با استفاده از پروتکل های شبکه انجام می شود اما در دوربین های آنالوگ این مورد پشتیبانی نمی شود.
  • ۱۰- امنیت : میزان امنیت دوربین تحت شبکه بسیار بیشتر از دوربین های آنالوگ است زیرا دوربین آنالوگ به علت کابل بودن مسیر انتقال، امکان دزدیده شدن و قطع تصاویر وجود خواهد داشت. اما در دوربین های تحت شبکه انتقال تصاویر از طریق آدرس IP صورت می‌گیرد که قابلیت رمزگذاری دارد. همچنین تمام داده های دوربین ضبط و ذخیره می شود.
  • ۱۱- مدت زمان ذخیره سازی

حال سوال پیش می آید که دوربین مداربسته آنالوگ بهتر است یا تحت شبکه؟

از آنجایی که دوربین های IP از کیفیت تصاویر بالایی برخوردار هستند، ویژگی های پیشرفته تری در ضبط، ذخیره و اتصال دوربین های بیشتر به سیستم را نسبت به دوربین های آنالوگ دارند، میتوان گفت دوربین های تحت شبکه مفید تر و بهتر از آنالوگ می باشند.

اما امروزه به دلیل افزایش جنایت و سرقت، رعایت مسائل ایمنی از اهمیت زیادی برخوردار است و صاحبان کسب و کار باید این موضوع را جدی بگیرند. با توجه به بودجه و نیاز خود می توانند از دوربین های آنالوگ و دیجیتال استفاده کنند.

برچسب ها:

این مقاله بدون برچسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

enemad-logo
Wishlist
Continue shopping
Wishlist
Continue shopping